چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال به عنوان یکی از روش های جدید برای چاپ تصاویر محسوب می شود که کمک ویژه ای به افزایش کیفیت می کند. صنعت چاپ جزو صنایعی است که در طول زمان، تغییر و تحولات زیادی را تجربه کرده که یکی از آن ها چاپ دیجیتال می باشد که باعث شده محدودیت های موجود در این صنعت تا حد زیادی از بین بروند.
در سال های گذشته که هنوز خبری از چاپ دیجیتال نبود از روش هایی مانند لیتوگرافی یا افست استفاده می شد. این روش ها محدودیت های زیادی داشتند و در اغلب مواقع نمی توانستند انتظارات را برآورده کنند. صنعت چاپ در طول زمان، تغییرات زیادی را تجربه کرده و تکنولوژی تاثیر مستقیمی بر بهبود آن گذاشته است. چاپ دیجیتال به عنوان یکی از روش های نوین برای چاپ تصاویر باکیفیت محسوب می شود. معمولا این شیوه برای تیراژهای پایین کاربرد دارد و مزایای زیر شامل آن می شود:
•    چاپ دیجیتال در تیراژ پایین مقرون به صرفه است. معمولا هزینه ای که بابت چاپ برای هر صفحه دریافت می شود ثابت است و با افزایش تعداد برگه ها، تغییر نمی کند. 
•    سرعتی که در این شیوه از چاپ وجود دارد بسیار زیاد است و قابل مقایسه با سایر روش ها نیست. به همین دلیل افرادی که برای آماده سازی فایل ها و تصاویر عجله دارند می توانند از این روش کمک بگیرند. مرکز چاپی " زودکپی" این خدمت را به مشتریان خود ارائه می کند.
•    جالب است بدانید که در این شیوه نوین، می توان برخی از داده ها را تغییر داد و سپس چاپ آن ها را انجام داد. در حالی که در چاپ افست امکان تغییر داده ها و اطلاعات وجود نداشت. 
•    دستگاه های قدیمی که در چاپ فلکسو، گراور یا افست مورد استفاده قرار می گرفتند باید نسبت به کمرنگی یا پررنگی تصاویر اقداماتی انجام می شد و به همین دلیل حساسیت آن ها بالا بود. افرادی که با این دستگاه ها کار می کردند باید از تجربه کافی برخوردار می بودند. اما برای کار با دستگاه های نوین و دیجیتالی به تجربه و تخصص ویژه ای نیاز نیست. 

کاربرد چاپ دیجیتال چیست؟

در سیستم دیجیتال، پرینتر به طور مستقیم به کامپیوتر وصل می شود و اطلاعات را از آن دریافت و سپس چاپ می کند. در حال حاضر پرینترهای جوهر افشان و لیزری به عنوان متداول ترین دستگاه های دیجیتال به شمار می روند و تونری که در آن ها وجود دارد، به شکل یک لایه نازک روی کاغذ یا سطوح چاپی قرار می گیرد. تثبیت رنگ آن نیز با تابش اشعه UV یا فرآیندهای حرارتی انجام می شود. در ادامه با کاربرد چاپ های دیجیتالی آشنا می شویم:
•    در چاپ های دیجیتالی، از پلیت ها خبری نیست. زیرا پرینتر به طور مستقیم، داده ها را از رایانه بر روی سطح چاپی منتقل می کند. این امر باعث می شود تا افراد بتوانند درجه بندی چاپگر، تهیه نمونه، کالیبراسیون و ... را به راحتی انجام دهند. 
•    از آنجایی که چاپ های دیجیتالی برای تیراژ پایین مناسب هستند افراد می توانند از آن برای چاپ های شخصی کمک بگیرند. 

فرآیند چاپ دیجیتالی چیست؟

اطلاعاتی که مربوط به چاپ تصاویر می باشد از طریق کامپیوتر و در قالب یک رشته بیت به پرینتر یا چاپگر ارسال می شود. به زبان ساده تر باید بگوییم که پایه و اساس چاپ های دیجیتالی، یک بیت مپ یا تصویر شطرنجی است که داده ها را از طریق کامپیوتر به پرینتر ارسال می کند. ابعادی که برای این چاپ درنظر گرفته می شود در سه سایز متوسط، بزرگ و عریض می باشد که در ادامه هر کدام از این موارد را شرح می دهیم:

  • چاپ دیجیتالی متوسط (Medium Format)

معمولا این نوع از چاپ مربوط به کارت ویزیت، عکس، لفاف های بسته بندی، لیبل، کاتالوگ و ... می باشد و ابعاد آن 33×48 است. این ابعاد به نام +A3 نیز شناخته می شوند. چاپ این نوع از سفارشات توسط پرینترهای جوهر افشان، لیزری و نوری قابل انجام می باشد.

  • چاپ‌ دیجیتالی بزرگ (Large Format)

برای سفارشاتی که عرض آن ها حداکثر 150 سانتی متر باشد از چاپ های دیجیتالی بزرگ استفاده می کنیم. معمولا این چاپ ها در فضای داخلی کاربرد دارند و برای اجرای آن ها از پرینتر جوهر افشان، لیزری و نوری کمک گرفته می شود. 

  • چاپ  دیجیتالی عریض (Wide Format)

چاپ هایی که در این ابعاد انجام می شوند غالبا در محیط های باز کاربرد دارند. به همین دلیل باید در برابر عوامل مخرب محیطی از جمله نور مستقیم آفتاب، رطوبت، گرما و سرما از مقاومت کافی برخوردار باشند. فرمت این سفارشات حداقل 150 و حداکثر 500 سانتی در عرض می باشد. 

انواع چاپ دیجیتالی

•    چاپ دیجیتال نوری: جزو پرکاربردترین شیوه های چاپ دیجیتال به شمار می رود که از تابش نور برای چاپ تصاویر روی کاغذهای حساس به نور استفاده می شود. کیفیت تصاویر در این شیوه، بسیار بالاست. مشکل رایجی که در این روش وجود دارد دو مرحله ای بودن آن می باشد که به کمک دستگاه های اتوماتیک تا حد زیادی مرتفع شده است.
•    چاپ حرارتی: ماتریس های حرارتی، لیزری و سایر واکنش های شیمیایی گرمای شدیدی ایجاد می کنند و تصاویر را بر روی کاغذهای حساس به گرما چاپ می کنند. این روش برای چاپ تصاویر تک رنگ کاربرد دارد و می توان گفت که امروزه تقریبا منسوخ شده است.
•    تصعید رنگ: این روش مشابه با روش حرارتی است. ابتدا رنگ ها بر روی سلفون قرار می گیرند و با کمک پرتوهای رنگی از جمله ماتریس های حرارتی، رنگ ها از روی سلفون بخار می شوند و بر روی کاغذ به ثبت می رسند. دستگاه هایی که برای این اجرای این روش وجود دارند از قیمت گزافی برخوردار هستند و معمولا استفاده از آن ها مقرون به صرفه نیست. 
•    جوهر افشان: در این روش داده های دیجیتالی به طور مستقیم و توسط مرکب های مایع بر روی سطوح چاپی انتقال پیدا می کنند. نازل رنگ پاش کاملا دیجیتالی است و کیفیت تصویر نهایی به شدت عالی می باشد. 
•    چاپ الکتروفتوگرافی : این سیستم به دو نوع مرکب جامد پودری و دیجیتالی تقسیم بندی می شود. این شیوه محدودیت های زیادی دارد که یکی از آن ها پیچیده بودن فناوری بکاررفته در دستگاه های مرتبط است. همچنین ابعاد ارائه شده در این دستگاه ها صرفا A3 می باشد و قیمت بالای این دستگاه ها باعث شده که استفاده از آن ها مقرون به صرفه نباشد.
•    مارکر لیزری: توسط اشعه لیزر و با ایجاد حرارت، تصاویر  را روی سطح ایجاد می کند. 
در مجموعه " زودکپی" یکی از پیشرفته ترین مراکز چاپی در ایران، خدمات متنوعی ارائه می شود که یکی از ان ها چاپ دیجیتال است. شما عزیزان می توانید با درنظر گرفتن نیاز، سفارشات مربوطه را در سایت ما به ثبت برسانید. در مجموعه زودکپی، کیفیت همراه با قیمت مناسب ارائه می شود و مهم ترین هدف از فعالیت این مرکز، ایجاد رضایت در مشتریان می باشد. 

شرکت طراحی سایت : ره وب