نقش هوش مصنوعی در صنعت چاپ

این روزها به وفور نام هوش مصنوعی را می شنویم و اغلب ما نمی توانیم تصور کنیم که این تکنولوژی مدرن چه تاثیر عظیمی در زندگی ما خواهد گذاشت. هر روز که می گذرد شاهد هستیم که هوش مصنوعی به صنایع و مشاغل مختلف نفوذ می کند و آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این صنایع، صنعت چاپ است. در این مقاله شما را با این موضوع آشنا می کنیم. 

بدون شک هوش مصنوعی، بزرگ ترین و پیشرفته ترین دستاورد بشر محسوب می شود. این فناوری در ساخت و توسعه کوچک ترین ابزارهای هوشمند تا بزرگ ترین آن ها به طور بهینه مورد استفاده قرار می گیرد. این روزها نام هوش مصنوعی را به وفور می شنویم و شاهد هستیم که در جنبه های مختلف زندگی ما نفوذ کرده است و صنایع مختلفی از آن متاثر هستند. صنعت چاپ با ورود هوش مصنوعی، تغییرات بزرگی را تجربه کرده است و دستگاه های مبنی بر تقلید رایانه و الگوگیری از هوش مصنوعی ساخته شده اند. 
بهتر است قبل از آنکه به تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت چاپ اشاره کنیم به تعریفی جامع و کامل از این تکنولوژی بپردازیم. هوش مصنوعی مبتنی بر فرآیندهای هوش انسانی است و با تلفیق الگوریتم در یک محیط محاسباتی کاملا هوشیار ایجاد می شود تا به عنوان یک مغز مصنوعی شناخته شود. قطعا این مغز مصنوعی خلاقیت دارد و گاهی اوقات می تواند از خلاقیت یک انسان نیز جلوتر باشد.

 کاربرد هوش مصنوعی در صنعت چاپ

مهم ترین هدف از بکارگیری هوش مصنوعی در صنعت چاپ، بهبود سطح کیفی خدمات است و به دنبال آن کاهش یا حذف نیروی انسانی! در واقع هوش مصنوعی می تواند به جای یک انسان، بر فرآیند چاپ نظارت کامل و دقیقی داشته باشد و همین موضوع موجب شده است که چاپخانه ها به نیروی انسانی کمتری نیاز داشته باشند و بتوانند سطح کیفی خدمات خود را نیز ارتقا دهند.
مهم ترین علت رشد و بهبود نتایج هوش مصنوعی در صنعت چاپ، این است که بسیاری از فرآیندهای تکراری که به دقت و توجه بالایی نیاز دارند به این فناوری سپرده شده است و به طرز قابل ملاحظه ای، باعث کاهش خطاهای انسانی شده است. استفاده از هوش مصنوعی مزایای بی شمار دیگری نیز دارد که می توان به افزایش ضریب ایمنی اشاره کرد. هر کدام از چاپخانه ها سیستمی دارند که در آن اطلاعات مشتریان ثبت می شود و برای حفظ آن ها باید تدابیر امنیتی اندیشید. 
در سال های گذشته که هنوز خبری از هوش مصنوعی نبود، سیستم های کامپیوتری چاپخانه ها غیر هوشمند بودند و این امر خطراتی همچون سرقت اطلاعات را در پی داشت. اما هوش مصنوعی علاوه بر محافظت کامل و دقیق از این اطلاعات، می تواند در زمینه آنالیز داده ها نیز به خوبی عمل کند و شکاف های امنیتی را از بین ببرد.
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت چاپ می توان به مشاوره دادن به مشتریان اشاره کرد. در واقع دستیارهای مجازی قادرند کسب و کارهای امروزی را از حضور نیروهای پشتیبانی و پاسخگو بی نیاز کنند و پشتیبانی آنلاین مشتریان را بر عهده بگیرند. 

ابزارهای هوش مصنوعی در صنعت چاپ

همان طور که اشاره شد هوش مصنوعی یک راهکار آسان و ارزان است که تمرکز آن بر بهبود کیفیت خدمات ارائه شده، کاهش نیروی انسانی، ایجاد طرح های خلاقانه در چاپ و ... می باشد. به کمک هوش مصنوعی می توان بسیاری از امور مانند کپی پرینت را به طور خودکار و برنامه ریزی شده انجام داد. امروزه برخی از مراکز چاپی مدرن مانند " زودکپی" تلاش می کنند از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود خدمات خود استفاده کنند. 

  • نظارت اتوماتیک بر کیفیت خروجی 

یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در صنعت چاپ، نظارت دقیق و اتوماتیک بر روی کیفیت نهایی خدمات است. دستگاه هایی که به این فناوری مجهز هستند از حسگرهای فوق پیشرفته ای استفاده می کنند که قادرند نتیجه نهایی را مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر آن انجام کارهایی مانند تنظیم و تراز کردن کاغذ و سایر متریال چاپی، از دیگر کارهای خارق العاده ای است که توسط این فناوری انجام می شود. در این شرایط دیگر نیازی نیست که چاپخانه ها از نیروی انسانی کمک بگیرند و هزینه های خود را با پرداخت حقوق به آن ها افزایش دهند. 

  • سرویس چاپ مستقیم 

از دیگر شگفتی های هوش مصنوعی، سرویس چاپ مستقیم می باشد. به این معنا که سخت افزارها می توانند با پردازش دقیق اطلاعات دریافتی، آن ها را سفارشی سازی کنند و پیام آن را به پرینترها ارسال کنند. مهم ترین هدف از انجام این کار، افزایش سرعت در کار و بهبود ارائه خدمات به مشتری است. مراکز چاپی و چاپخانه هایی که سفارشات زیادی دارند می توانند با بهره گیری از این فناوری، کارها را در سرعت بالا و کمترین خطا به مشتریان تحویل دهند. علاوه بر آن می توان گفت که برخی از کارها در پروسه چاپ، پیچیده و تخصصی است و صرفا توسط تکنولوژی هوش مصنوعی انجام می شود. 

  • ابزارهای لی آوت 

یکی از ابزارهای هوش مصنوعی در صنعت چاپ، لی آوت می باشد. با استفاده از لی آوت می توان در استفاده از مواد اولیه صرفه جویی کرد و آن ها را به کمترین میزان رساند. لازم به ذکر است که هر چقدر سطح چاپی مورد نظر، سخت و پیچیده باشد باز هم هوش مصنوعی می تواند کار را به درستی انجام دهد. در حال حاضر طرح های چاپی در بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات چاپ، توسط لی آوت انجام می شود. 

پرینت سه بعدی D3 و هوش مصنوعی

پس از آنکه به نقش هوش مصنوعی در صنعت چاپ اشاره کردیم نوبت به این می رسد که این فناوری را در پرینت سه بعدی نیز بررسی کنیم. این فناوری کمک می کند تا هزینه های مربوط به پیاده سازی طرح های سه بعدی و چاپ آن ها بر روی متریال مورد نظر کاهش یابد. در این زمینه ابزارهای هوشمند بر پایه AI ساخته شده اند که می توانند طرح های از پیش تعیین شده ای را به کاربران خود نمایش دهند. 

شرکت طراحی سایت : ره وب