نکات کلیدی در انتخاب و چاپ جلد مناسب کتاب

جلد کتاب اولین ارتباط را با مخاطب برقرار می کند و نقش مهمی در جذب خواننده و افزایش فروش دارد. به همین دلیل در انتخاب جلد کتاب باید به نکات مهمی توجه کرد. در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که کتاب مورد توجه مخاطب قرار بگیرد و از فروش بالایی برخوردار شود. در این مطلب قرار است این نکات را با یکدیگر مرور کنیم.

راهنمای انتخاب جلد مناسب برای کتاب

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که با دیدن جلد یک کتاب، توجهتان به آن جلب شود و راغب به خرید آن شده باشید؟ قطعا پاسخ شما مثبت است. این امر نشان دهنده اهمیت جلد کتاب و تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب است. اما سوالی که در این بخش مطرح می شود این است که چه عواملی باعث جذابیت جلد کتاب می شود؟ در ادامه به این نکات اشاره می کنیم: 

  • مناسب با محتوا

بدون شک جلد یک کتاب، باید تناسب زیادی با محتوای آن داشته باشد. منظور از تناسب استفاده از رنگ ها، تصاویر و فونت هایی است که این هماهنگی را به بیننده القا می کند. اگر بخواهیم به زبان ساده تر این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم که جلد، بازتابی از موضوع و تم کلی کتاب است و منعکس کننده محتوای آن می باشد. معمولا کسانی که در زمینه طراحی جلد کتاب فعالیت می کنند ابتدا محتوای کتاب را به دقت مورد بررسی قرار می دهند و جلدی را انتخاب می کنند که به مضمون کلی کتاب اشاره دارد. به طور مثال اگر یک کتاب در خصوص جاذبه های تاریخی نگاشته می شود باید از تصاویری همچون مناظر و معماری تاریخی بر روی جلد آن استفاده شود. 

  • استفاده از تصاویر جالب و جذاب

به طور معمول طرح های گرافیکی تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطب دارند. تصاویری که بتوانند مفهوم محتوا را منعکس کنند باعث زیباترشدن جلد کتاب نیز خواهند شد و انگیزه ای مضاعف برای خرید آن در مخاطب ایجاد خواهند کرد. زیرا به عنوان یک ابزار قوی در انتقال پیام و مضمون اصلی کتاب هستند. 
تصاویر باید واضح و باکیفیت باشند. به هیچ عنوان از تصاویر گنگ استفاده نکنید. اگر در زمینه طراحی جلد کتاب تجربه ندارید می توانید این کار را به مراکزی بسپارید که به خوبی از عهده انجام آن برمی آیند. به طور مثال مجموعه " زودکپی" در این زمینه از مهارت ویژه ای برخوردار است و با بهره گیری از گرافیست های متبحر، تلاش می کند تا رضایت مشتری را جلب کند. این مجموعه علاوه بر فعالیت های گرافیکی در زمینه کپی پرینت، ابزارهای تبلیغاتی و ... نیز فعال است. 

  • استفاده از متریال باکیفیت

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از متریال مرغوب نه تنها جذابیت ظاهری را افزایش می دهد بلکه در طولانی مدت نیز باعث افزایش عمر کتاب نیز خواهد شد. این متریال تنوع بی نظیری دارند. به طور مثال شما می توانید از جلدهای فوتوگلاسه، لمینت شده  و ... استفاده کنید. ضخامت و وزن متریال نیز حائز اهمیت است و اگر به سراغ جنس های بی کیفیت بروید در مدت زمانی کوتاه شاهد پارگی و فرسودگی کتاب خواهید بود. 
این روزها تکنیک هایی که برای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد بسیار جدید و مدرن هستند اما نوع کاغذ باید با نوع تکنیک تناسب داشته باشد. به طور مثال می خواهید از چاپ دیجیتال برای چاپ جلد کتاب استفاده کنید. اگر کاغذ و متریال مناسب با آن را انتخاب کنید قطعا نتیجه چاپ بهتر خواهد بود. در اغلب مواقع برای افزایش دوام و مقاومت جلد، از لمینت های مات یا براق بر روی جلد استفاده می شود تا آن را از آسیب های رایج محافظت کند و به زیبایی آن بیفزاید. 

  • استفاده از تکنولوژی های چاپ حرفه ای

در بخش قبل اشاره ای به استفاده از لمینت های مات و براق بر روی جلد کتاب کردیم. این شیوه به عنوان یک تکنیک درنظر گرفته می شود. اما علاوه بر آن باید به سایر تکنولوژی های موجود در این زمینه نیز اشاره کنیم. یکی از تکنیک های مهم در چاپ جلد کتاب، افست است. این شیوه از چاپ باعث می شود که جزئیات متن و تصویر به طور دقیق به جلد منتقل شود و خروجی آن بسیار باکیفیت شود. در حال حاضر چاپ افست جزو رایج ترین و پرکاربردترین تکنیک های چاپ جلد محسوب می شود که ظاهری حرفه ای به کتاب می دهد. علاوه بر افست، می توان به چاپ دیجیتال نیز اشاره کرد. سرعت بالا و چاپ در تیراژ پایین از مزایای مهم آن به شمار می رود.

  • فرمت و استایل مناسب

قبل از طراحی جلد کتاب یک سوال مهم از خود بپرسید و آن هم این است که آیا کتاب شما جزو کتاب های تخصصی است یا عمومی؟ هر کدام از این کتاب ها نیاز به استایل و فرمت خاصی دارند که هماهنگی زیادی با محتوا داشته باشد. زیرا این امر می تواند باعث جلب توجه مخاطبین شود.

فرمت جلد کتاب می تواند به صورت نرم یا سفت باشد و هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند. معمولا برای کتاب های تخصصی از جلدهای سفت استفاده می شود و رنگ، فونت، تنظیمات تایپوگرافی و ... با کتاب های عمومی تفاوت دارد. هر کدام از رنگ هایی که بر روی جلد کتاب چاپ می شود حامل پیام است. اگر با روانشناسی رنگ ها آشنا باشید به خوبی معنا و مفهوم هر کدام از رنگ ها را می دانید.
به عنوان کلام آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر به دنبال چاپ جلد انبو هستید باید به مقیاس پذیری طراحی، قیمت، کیفیت و ... توجه ویژه ای داشته باشید. همچنین باید به سراغ مجموعه یا چاپخانه ای بروید که بتواند سفارشات شما را در زمانبندی معقول تحویل دهد. مجموعه "زودکپی" یکی از مراکزی است که سریع ترین زمان را در تحویل سفارشات دارد. تنها کافیست سفارش خود را در وب سایت این مجموعه ثبت کنید. 

شرکت طراحی سایت : ره وب